23 Mayıs 2015 Cumartesi

'Latince Yazım Kuralları' ile makale yazımı

Hatırlıyorsanız Kuzey Kore halkı ve liderini çok merak ettiğimden dolayı araştırıp 2 tane derleme yazı ortaya çıkarmıştım. Gördüğüm kadarıyla da bu oldukça ilgi çekmiş. Google'dan her gün onlarca kişi siteyi ziyaret ediyor ve Kuzey Kore ile ilgili olan yazıları okuyor. İlk önce bu durumdan ne kadar mutlu olduğumu belirtmek isterim.

Şimdi ise yine ilgi duyduğum konulardan yola çıkarak bir yazı yazmaya karar verdim. Ama bu sefer ki durum biraz farklı. Son bir iki yıldır sürekli Bollywood filmleri izleye izleye Hindistan'a bi merak sardım. Çoğu Hint filminde de Hindistan ve Pakistan arasındaki sorun az da olsa repliklerde görülüyor. İnternette bu iki devletin arasındaki sorunu kendimce araştırmıştım. Yine bir Hint filmi açıp da izlim havasındayken 'Haider' filmi karşıma çıktı ve izledim. Filmde Keşmir'de ki zulmü ve insanların çaresizliklerini gördüm.(Ayrıca filmde üstat Irrfan Khan'da oynuyor)
Bunların hepsi üst üste geldi ve okulda makale yazmam için bir konu belirlemem gerekiyordu. Bende hem okul için makale ödevini yapmış olurum, hem de Keşmir'i daha yakından öğrenirim düşüncesiyle 'Hindistan ve Pakistan İlişkilerinde Keşmir Sorunu' adlı konuyu aldım ve başladım araştırmaya.

Üç yıl boyunca okula dair en elle tutulur icraatim olacağı için ilk önce heyecanlandım. Burada bir şeyler yazıp çiziyorum ama makale 'bilimsel' sıfatını alınca bi ürküyor insan. Makaleye girişirken ilk önce kaynak kitaplarımı edindim. Bunları okuduktan sonra internette konuyla alakalı haber, makale, yazı gibi tüm materyallerin linklerini arşivledim. Örnek sayılabilecek tez örneklerini inceledim ve sonunda makaleyi bugün itibariyle bitirdim.

Makale üç bölümden oluşuyor.
  • Hindistan ve Pakistan'a Tarihsel Bakış
  • Soğuk Savaş Dönemi Hindistan ve Pakistan
  • 90'lardan Günümüze Keşmir
Makaleyi tek bir PDF'de burada paylaşacağım ancak öncesinde makaleyi ayrı ayrı bölümlerle sitede yazı şeklinde (1-2 hafta içerisinde) yayınlayacağım.

'Bilimsel' makale yazarken...

Bizden makaleyi 'latince yazım kuralları'na göre yazmamız istenmişti. Çok basit görünse de zorlandığım bu konuda aynı sorunu yaşayabilecek arkadaşlar için, yazım kurallarını elimden geldiğince kolay bir şekilde anlatmaya çalışacağım. (Bende bu konuda iyi değilim ama öğrendiğim kadarıyla)

op. cit.: Araya başka bir referans kaynak girerse ve bir önce ki kaynağı referans olarak gösteriyorsak 'op.cit.' kullanılır. Örnek:

A kitabı
B kitabı
'Kitabın yazarının soyadı, op. cit., p.34.' (A kitabı kaynak gösterilecekse ve farklı sayfa ise op. cit. - aynı sayfa ise aşağıda ki 'loc. cit' kullanılır.)

loc. cit.: Araya farklı kaynak girerse ve bir önceki kaynaktaki aynı sayfayı tekrar referans gösteriyorsak 'loc. cit' kullanılır.

Ibid.: Bir kaynak gösterdik ve diğer kaynakta öncekiyle aynı ise 'Ibid' kullanılır. Sayfa değişikse

'Ibid., p. 52.' diye kullanmamız gerekir.

Aşağıda 'op.cit, loc. cit, Ibid' gibi terimlerin kullanımının örneklendirilmesi var.


Mesela Tayyar Arı'nın kitabı ilk referans olarak gösterilmiş.
İkinci referans yine aynı kaynak ve aynı sayfa olduğu için 'Ibid'.
Üçüncü referans yine aynı kaynak ama farklı sayfa olduğu için 'Ibid., s. 155.' diye gösterilmiş.
Dördüncü olarak Klein Halevi'nin eseri referans gösterilmiş. İlk defa gösterildiği için referans tam olarak yazılmış.
Beşinci referans Tayyar Arı'nın kitabı yani önceden verilen bir eser. Araya farklı bir referans girdiği için ve üçüncü referanstaki aynı sayfa (s. 155) olduğu için 'loc.cit.' kullanılmış.

Yukarıdaki görseli böyle okumamız gerekiyor. Kavradıktan sonra kolay ama kavrama aşaması biraz zorluyor.

Araştırma Yöntemleri dersinde makale yazmak hakkında bilgilendirici slayt için  Prof. Dr. Tayyar Arı'nın kaynağına bakabilirsiniz. SLAYT (Tıkladığınız anda slayt inecektir)